piątek, 28 lutego 2020, imieniny: Teofila, Makarego

Wszystko o darcie

Etykieta gracza

Dart jest grą towarzyską, a mecze bez względu na stawkę rozgrywane są w duchu sportowej rywalizacji i powinny rozpoczynać się i kończyć uściskiem dłoni (osobiście częściej spotykam się ze stuknięciem się pięściami zawodników i ewentualnym życzeniem sobie powodzenia). Ponieważ starasz się zostać wybitnym graczem, powinieneś mieć szacunek do swoich przyjaciół - graczy i postępować zgodnie z zamieszczoną poniżej etykietą dartera:

  • zaczynaj i kończ mecz uściskiem dłoni przeciwnika i słowami typu: "powodzenia" a na koniec "dzięki" czy "dobra gra" (zamiast uścisku dłoni można stuknąć się delikatnie pięściami przed każdą rundą)
  • nie krzycz i nic nie mów do zawodnika, który stoi na linii rzutu
  • nie sugeruj swojemu przeciwnikowi, jak powinien zakończyć czy jaką obrać strategię
  • nie przeklinaj i nie podnoś głosu (żadnych wybuchowych reakcji, krzyków czy wrzasków)
  • nie rzucaj lotkami w nerwach, ani w tarczę, ani poza nią
  • nie narzekaj na przeciwnika, z którym grasz
  • każde nieetyczne zachowanie, obraźliwy język albo lekceważenie meczy, może być podstawą do ogłoszenia walkoweru dla przeciwnika, a nawet wydalenia z ligi lub turnieju. Prawdziwy darter powinien przyjąć taki werdykt w duchu współzawodnictwa
  • grając w zawodach przynieś swoje lotki lub używaj udostępnionych przez lokal, gdzie turniej się odbywa - nie nastawiaj się, że będziesz korzystał z lotek kolegi czy przeciwnika
  • nie zakładaj, że będziesz pierwszy rzucał w środek, zamiast tego porozmawiaj i ustal to z przeciwnikiem

Z drugiej strony nie popadajmy w skrajności. Jeśli chcemy traktować lotki jako sport, to jako kibice mamy prawo do komentowania tego, co widzimy na tarczy, a ponad wszystko dopingować naszego zawodnika. Jednakże starajmy się powstrzymywać od złośliwych uwag pod adresem jego przeciwnika, a z dopingiem czekajmy na taki fragment gry, aby nie przeszkadzał on grającym.

Poruszając się w sali, w której odbywa się turniej, zwróć uwagę na to, aby nie przeszkadzać rzucającym. Czasem jest bardzo mało miejsca, ale pamiętaj, że Ty też nie chciałbyś, aby w czasie Twojej gry, ktoś się wokół Ciebie kręcił, potrącał, zagadywał czy w inny sposób przeszkadzał.

Wykonując rzut w kierunku tarczy, wykonujesz go świadomie. Jeśli rzucisz za wcześnie (maszyna nie zdąży się załączyć), rzucisz niecelnie (nie trafisz w tarczę), lotka odbije się od tarczy, wbije się pomiędzy sektor punktowany a pająka - trudno. Takie jest życie. Nie możesz podnosić lotek z podłogi i oddawać kolejnych rzutów, nie możesz dobijać lotek, których maszyna Ci nie zaliczyła. Po prostu podchodzisz do maszyny, przełączasz kolejkę i wyjmujesz szybko lotki z tarczy. Jedynym wyjątkiem od tej sytuacji jest moment zakończenia lega. Jeśli wyraźnie trafisz w pole potrzebne do wygranej, lotka się w nie wbije, a maszyna tego nie zaliczy, jest to rzut ważny (mówi się na to "rzut kończący"). Gdyby przeciwnik miał jakieś wątpliwości, zgłoście się do obsługi turnieju. Każde sztuczne naruszenie licznika skutkuje przegraniem lega przez winnego naruszenia.

Pamiętaj!

Nikt nie lubi obrażalskich i nerwusów. Przegrałeś? Byłeś gorszy! I nic tego nie zmieni! Doceń fakt, że przeciwnik Cię ograł. Ciesz się ze swojej dobrej gry, pogratuluj jemu dobrych rzutów, wymień kilka uwag o zakończonym właśnie meczu. Nerwy to zły doradca. Jeśli się zdenerwujesz, Twoja gra ulegnie natychmiastowemu pogorszeniu.