piątek, 28 lutego 2020, imieniny: Teofila, Makarego

Wszystko o darcie

Praktyka

Wielu z profesjonalnych graczy zapewnia, że nie trenują regularnie. Jednak ci zawodnicy opanowali już tajniki gry w darta, tzn. odpowiednią postawę, chwyt, zamach, rzut oraz strategię. Często stało się to po latach uczestniczenia w zawodach i trochę treningu pomiędzy nimi. No dobra, dużo treningu pomiędzy nimi. Jeżeli dopiero zaczynasz grać w darta jednym ze sposobów na podnoszenie swoich umiejętności jest trening. Dobrze jest prowadzić dziennik ćwiczeń, który pomoże ocenić i ukierunkować postępy.

Pamiętaj o tym, że nie ma dobrych i złych ćwiczeń i z biegiem czasu nabędziesz własne preferencje i przyzwyczajenia. Najważniejszą rzeczą podczas treningów jest koncentracja. Jeżeli stracisz zainteresowanie albo znudzisz się należy zmienić swój program ćwiczeń albo powrócić do niego gdy będziesz potrafił lepiej się skoncentrować. Nic nie daje rzucanie lotek w tarczę pro forma bez myślenia o tym co się robi.

Jeżeli jesteś początkujący i stwierdzisz, że denerwuje cię spędzanie czasu na codziennych ćwiczeniach - przerwij je na kilka dni. Celem treningów nie jest budowanie twojej frustracji tylko pomoc w byciu lepszym, praca nad koncentracją oraz nabranie wiary w swoje umiejętności gdy stajesz na linii.

Niektóre ćwiczenia mogą zabierać godzinę dziennie i więcej, jednak spełniają swoją rolę również wtedy gdy trwają tylko 10 minut. Gdy masz trudności ze znalezieniem czasu na trening i odkładasz go na kiedy indziej wtedy zacznij trenować krócej, np. 15 min. dziennie.

Mimo, że możesz robić to wszystko samemu, najważniejszą rzeczą w osiąganiu postępów jest współzawodnictwo w lidze, udział w turniejach i różnego rodzaju mecze ze sparing partnerami. I pamiętaj: głównym powodem dla którego grasz w darta jest radość jaką z tego masz. Jeżeli trening albo granie meczy nie jest już dla ciebie źródłem radości jest to nieodzowny znak, że czas odłożyć lotki do szafy i zacząć grać w bierki.

Ćwiczenie 1

Pole 20 jest najwięcej punktowanym miejscem na tarczy dlatego powinieneś zacząć od kilkukrotnego rzucenia w pojedynczą dwudziestkę.

Później przejdź do podwójnych, zaczynając od podwójnej-1 przez podwójną-20 i podwójny-bull. Mimo, że to nie wyścig możesz zmierzyć ile czasu zajmie ci zaliczenie tej rundy doublami. Nowicjusze zauważą wyraźny postęp zaczynając od 45 minut i więcej schodząc do mniej więcej 15 minut.

Gdy twoje umiejętności wzrosną możesz spróbować trafiać dwukrotnie w każdy double albo nawet trzykrotnie.

Następnie, przejdź do bullseye'a trafiając go 50 albo nawet 100 razy. To pomoże ci trafić bull'a gdy będziesz "walczył o środek" (rzucanie w środek tarczy żeby zobaczyć kto zaczyna) jak również udoskonali twoja grę w cricketa (gdy nie potrafisz trafić bull'a nie wygrasz cricketa).

Cricket oraz numery taktyczne to następne zadanie. Można to zrobić na kilka sposobów. Jako początkujący traf trzykrotnie punktowane numery cricketa zanim przejdziesz do pozostałych. Gdy się podszkolisz możesz spróbować zaliczyć wszystkie potrójne pola cricketa, później przynajmniej dwukrotnie traf w każde z potrójnych pól a może nawet po trzy razy w każdy potrójny numer. Innym sposobem na to ćwiczenie jest trafienie sześciokrotnie każdego punktowanego pola cricketa po kolei, bez rzucenia w inne pole (pojedyncze pola są warte 1, podwójne są warte 2 a potrójne - 3... trafienie sześciu pojedynczych-20 po kolei liczy się jako sześć i wtedy przechodzisz do następnego pola).

W grach '01 często jesteś zmuszony to "korekcji" lub "poprawienia" wyniku tak żeby zakończyć polem podwójnym (np. mając 52pkt. zejść do 32 (żeby zakończyć grę jedną lotką) trafiając pojedynczą-20. Poćwicz pola pojedyncze po kolei od 1 do 20 za każdym razem rzucając wyłącznie w duże części, bez potrójnych i podwójnych.

Streszczenie ćwiczenia 1
  • Rzuć 3 serie w pojedynczą-20.
  • Rzuć raz w każde podwójne pole od 1 przez 20 i double-bull.
  • Rzuć 50 środków (bullseye).
  • Rzuć trzykrotnie w punktowane pola cricketa.
  • Rzuć po kolei pojedyncze pole od 1 do 20.
Wersja dla zaawansowanych ćwiczenia 1
  • Rzuć 3 serie w pojedynczą-20.
  • Rzuć trzykrotnie w każde podwójne pole od 1 przez 20 i double-bull.
  • Rzuć 100 (albo 150) środków (bullseye).
  • Rzuć 9 razy w każde punktowane pole cricketa (po kolei bez trafienia innego pola)
  • Rzuć po kolei pojedyncze pole od 1 do 20.

Ćwiczenie 2

Przez określony limit czasu poćwicz zakończenia gry gdy do końca zostało 50 pkt. Innymi słowy, masz 50 pkt i 3 lotki żeby zakończyć grę double'm. Tylko jeżeli to zrobisz dajesz sobie punkt - jeżeli nie wyjdzie w jednej serii rzucasz od nowa. W pierwszym rzucie próbuj trafić podwójnego bulla. Jeśli się uda dostajesz punkt. Gdy spudłujesz pierwszą lotkę i trafisz powiedzmy 20... pozostaje ci 30 pkt. Użyj pozostałych 2 lotek żeby zakończyć polem podwójnym. W tym wypadku podwójną-15. Jeżeli się uda zapisujesz sobie punkt. Jeżeli nie-masz 3 lotkę (chyba że pozostanie liczba nieparzysta i nie da się skończyć double'm).

Podobnym ćwiczeniem jest 101-out. Tym razem należy skończyć gdy pozostało 101 pkt., główną różnicą jest to, że teraz możesz rzucać tyle razy ile potrzebujesz. Notuj po ilu próbach udało ci się skończyć i oceniaj postęp.

Ćwiczenie 3

To ćwiczenie służy do trenowania rzutów do ulubionego (najczęściej rzucanego) pola. Wybierz numer, który najbardziej lubisz (20, 19 lub inny). Rzucaj 50 rund w to pole notując ile punktów zdobyłeś. Przykład: rzuciłeś pojedynczą-20, pojedynczą-20 i podwójną-20. Zaznaczasz pierwszą rundę i notujesz 80pkt. Powtarzasz to jeszcze 49 razy. Dodajesz wszystkie wyrzucone punkty i dzielisz je przez 150 (ilość wyrzuconych lotek). Otrzymasz średnią ilość punktów zdobywanych jednym rzutem. Jest to pomocne ćwiczenie to śledzenia postępów.

Ćwiczenie 4

To zadanie jest zwane "Wybierz 3 cyfry". Wyznacz losowo 3 cyfry z tablicy i spróbuj je trafić w takiej kolejności jak wyznaczyłeś. Żeby uatrakcyjnić to ćwiczenie wybieraj zarówno pola pojedyncze jak i podwójne i potrójne i licz sobie punkt tylko wtedy gdy trafisz dokładnie w wybraną część pola. Dostajesz punkt za każdą lotkę, którą trafiłeś w zamierzony cel. Żeby ułatwić sobie wybieranie numerów możesz zapisać je na kawałkach papieru i losować po 3 z nich na początku każdej tury.

Ćwiczenie 5

To ćwiczenie symuluje grę w crickieta z przeciwnikiem. Ustaw tarczę dla dwóch osób, dla siebie i "niewidzialnego" gracza. Po wyrzuceniu pierwszej rundy "zalicz" za przeciwnika 3 pola (zacznij od 20). Twój rywal będzie zaliczał 3 pola po każdej rundzie. Jeżeli zdobędziesz punkty zaznacz za przeciwnika 3 trafienia, tak żeby wyszedł na prowadzenie.